Egyeztetések az mlsz-szel
g 2008.02.06. 10:18
Rosszul indult a 2008-as év a szervezett szurkolócsoportok számára. Januárban az ország öt legnagyobb létszámot és elvileg legnagyobb szervezettséget felmutató táborai (Ultras Ferencváros, Debrecen, Újpest, Diósgyőr és Kispest) egyeztetést kezdeményeztek az MLSZ-el az úgynevezett "zéró tolerancia" rendelkezéseivel kapcsolatban.
Az ultrák és a szövetség képviselői közt létrejött a találkozó. Az ultrák részéről a tárgyalás sok előrelépést nem hozott, sőt pár nappal a találkozó után egy támadó hangvételű cikk jelent meg az MLSZ sajtófőnökének tollából amivel nemcsak a zárt tárgyalás alapelveit, hanem az újságírói és szövetségi pozicióját összekeverve megsértette az elfogulatlanság elvét is.
Itt közöljük az ultrák által írt levelet és azokat a kezdeményezeséket amikkel megkeresték a szövetséget:
(Megjegyzendő: bár több tábornak sértő lehet, hogy úgy tűnik a "nagyok" kihagyták őket és csak a saját nevükben beszélnek, sajnos tudomásul kell venni, hogy jelenleg ezek a csoportok képviselik méretükben és tetteikben olyan szinten az ultramozgalmat, hogy a labdarúgó szövetség ne tudja semmibe venni jelenlétüket. A többi kis, de hűséges tábor most nem tud mit tenni, mint elfogadni a nagyok tevékenységét, de meg kell fogalmazniuk, hogy ők is elvárják a fenti táborok részéről az állandó tájékoztatást az ügyet érintően.)
Kisteleki István
Elnök Úr részére
Magyar Labdarúgó Szövetség
Tárgy: módosító indítványok előterjesztése
Tisztelt Elnök Úr!
Alulírottak, mint a legnagyobb hazai szurkolótáborok képviselői 2007. november 22-én azzal a kezdeményezéssel fordultak a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) illetékeseihez, hogy az MLSZ és a szurkolótáborok együttműködésben vizsgálják felül az MLSZ által kiadott â01Ezéró toleranciaâ01D kiáltványban hivatkozott szabályzati rendelkezéseket. A két fél között megszületett megállapodás szerint 2007. decemberében a szurkolótáborok képviselői kidolgozzák a vonatkozó szabályzatok javasolt módosításait, amelynek alapján 2008. januárjában egyeztetési folyamat indul meg az MLSZ és a táborok között, majd 2008. február elején közös javaslatot terjesztenek az MLSZ elnöksége elé a szükséges változtatások jóváhagyására. Mindezeknek megfelelően az alábbiakban előterjesztjük indítványainkat.
A módosítási javaslatok indoklása
A 2007/2008-as labdarúgó bajnoki szezon kezdete előtt a Magyar Labdarúgó Szövetség â01EZéró tolerancia mindenfajta rendzavarással szemben!â01D címmel felhívást jelentetett meg hivatalos honlapján, amelyben bizonyos, a labdarúgó mérkőzések során bekövetkező események esetén meghatározott szankciókat helyez kilátásba a Nemzeti Bajnokságokban részt vevő sportszervezetekre nézve.
A â01Ezéró toleranciaâ01D felhívásban foglaltak több szempontból is kifogásolhatóak.
Mindenekelőtt nem tisztázott, hogy az MLSZ melyik szerve fogadta el, amelyből kifolyólag - illetve a felhívásban hivatkozott szabályzatok ismeretében -, megkérdőjelezhető, hogy alkalmazását tekintve mennyiben tekinthető szabályzati rendelkezésnek, mind a meghatározott vétségek, mind a rendelt szankciók, mind pedig hatályát illetően. (Ezen túlmenően akkut problémát jelent az MLSZ következetlen gyakorlata saját szabályzatainak alkalmazásában.)
Ebből következően munkánk során kizárólag a felhívásban hivatkozott szabályzatok és a további, általunk kapcsolódónak vélt szabályzati háttér egyes rendelkezéseit vizsgáltuk, azt vélelmezve, hogy a â01Ezéró toleranciaâ01D dokumentum önmagában nem minősül kötelező érvényű szabályzatnak. Szövegszerű módosító javaslataink így a Magyar Labdarúgó Szövetség 2007-2008. évben hatályos Fegyelmi Szabályzatának és a Labdarúgás Versenyszabályzatának Nagypályára és Csökkentett Pályaméretekre egyes pontjaira vonatkoznak.
Javaslataink az alábbi elvek mentén születtek meg:
A véleménynyilvánítás szabadsága a Magyar Köztársaság Alkotmányában garantált, mindenkit megillető jog, amely csak különösen indokolt esetben korlátozható, a megfelelő, erre illetékes fórumok által. A Magyar Labdarúgó Szövetség nem tekinthető ilyen fórumnak.
Bizonyos (feltételezett) (jog)szabálysértések elbírálására és kikényszeríthető joghátrányok alkalmazására a magyar igazságszolgáltatás rendszere jogosult. Ugyanez vonatkozik adott esetekben jogorvoslat biztosítására akár magán-, akár jogi személyek számára.
Nemzetközi intézmények, szervezetek által rögzített szabályok csak abban az esetben alkalmazhatóak a magyar jogrendszerben, amennyiben azok megfelelő kodifikáció útján szerves részévé váltak a hazai jogszabályi környezetnek. Ez egyben feltételezi azt is, hogy nemzetközi intézmények által alkotott szabályok hazánkban a) közvetlenül nem alkalmazhatóak valamint b) csak akkor alkalmazhatóak, amennyiben nem ellentétesek a hatályos magyar jogszabályokkal (ennek természetesen előfeltétele és garanciája az említett kodifikáció). (Szövegszerű módosító javaslatainkban ugyan erre nem tértünk ki külön, de problémásnak tartjuk a vonatkozó MLSZ-szabályzatoknak azon rendelkezéseit, amelyek a FIFA és UEFA valamennyi szabályzatának közvetlen alkalmazását rendeli el hazánkban, illetve be nem tartásukat szankcionálni kívánja. Ebben a kérdésben további egyeztetést javaslunk.)
A labdarúgó mérkőzések megrendezésének körülményei és hangulata elüt a legtöbb tömegrendezvényétől.
Az állampolgári (politikai) és emberi jogok érvényesítése, tiszteletben tartása alapvető elvárás mind a kisebbség részéről a többség, mind a többség részéről a kisebbség felé. Ennek egyik elemeként az alkotmányos jogok garantálása mellett ismerjük, elfogadjuk és támogatjuk azt a nemzetközi illetve hazai gyakorlatot, amely fel kíván lépni a rasszizmus különböző formái ellen.
A jogbiztonság és a jogkövető magatartás elősegítése érdekében valamennyi szabályzati rendelkezésre vonatkozó általános elvárás a világos és pontos megfogalmazás, a szubjektív értelmezést lehetővé tevő előírások kizárása. Ezért a szabályzatokban szereplő szavak, kifejezések, fogalmak használatánál, megítélésénél, értelmezésénél a jogszabályok, ill. a független magyar bíróság gyakorlata kell legyen a mérvadó.
További együttműködési javaslat
A fentiekben (és a csatolt mellékletben) felsorolt javaslataink megfogalmazásakor nem csupán az általunk képviselt tömegbázis általános véleményére, a különféle szabályzatoknak, intézkedéseknek az évek során â01Cbelülrőlâ01D megélt tapasztalataira támaszkodtunk, hanem az az elv is vezérelt minket, hogy hisszük, egy közösen megfogalmazott, egyeztetett majd ezután elfogadott bármiféle szabályozás sokkal betartathatóbb, elfogadtathatóbb a mérkőzéseket látogató szurkolókkal, mint egy felülről jövő, csupán megfogalmazásában â013 nem pedig tényleges tartalmában â013 szigorúbbnak tűnő, sok esetben céljával pontosan ellenkezően ható kiáltvány.
Üdvözöljük Elnök Úrnak és a Magyar Labdarúgó Szövetség képviseletében megjelent kollégáinak múlt havi, előzetes megbeszélésünkön e tárgykörben tapasztalt nyitottságát a probléma megoldására. Reményünket fejezzük ki az iránt, hogy nem csak e kérdésben születhet minden fél számára elfogadható, kölcsönösen betartható, egészséges kompromisszum, hanem ezt követően egyéb, a nézőközönséggel kapcsolatos elgondolásban, javító célzatú intézkedésekben is megjelenik a szurkolói vélemény, javaslat.
Kérjük tisztelt Elnök Urat, hogy módosító indítványaink további egyeztetésére, személyes megtárgyalására lehetőséget biztosítani és ennek időpontjára javaslatot tenni szíveskedjen.
Intézkedésében bízva, üdvözlettel,
Budapest, 2007. december 21.
Ultras Debrecen, Ultras Diósgyőr, Ferencváros Szurkolók Szövetsége, Ultras Kispest, Ultras Újpest
A levél mellé az alábbi konkrét módosító javaslatokat adtuk be a szabályzatok módosítására vonatkozóan:
Részletes módosító javaslatok
Magyar Labdarúgó Szövetség
Fegyelmi Szabályzat
2007-2008. év
Eredeti szöveg:
6.§
FEGYELMI VÉTSÉG
Bárki, aki nyilvánosan becsmérel, diszkriminál vagy rossz hírbe hoz valakit rágalmazó módon faj, bőrszín, nyelv, vallás vagy etnikai hovatartozás miatt, vagy bármilyen egyéb diszkrimináló és/vagy lenéző cselekedetet követ el fegyelmi felelősségre kell vonni.
Ha a nézők diszkrimináló szlogent hordozó transzparenst tesznek ki, vagy vétkesek bármilyen egyéb diszkrimináló és/vagy lenéző viselkedésben a mérkőzésen, akkor az illetékes Fegyelmi Bizottság köteles eljárni a vétkes sportszervezettel szemben.
Módosított szöveg:
(6) Bárki, aki nyilvánosan diszkriminál valakit rágalmazó módon faj, bőrszín, nyelv, vallás vagy etnikai hovatartozás miatt fegyelmi felelősségre kell vonni.
(7) Ha a nézők faj, bőrszín, nyelv, vallás vagy etnikai hovatartozás alapján diszkrimináló szlogent hordozó transzparenst tesznek ki, akkor az illetékes Fegyelmi Bizottság köteles eljárni a vétkes sportszervezettel szemben.
Eredeti szöveg:
(4) Sportszervezet részéről elkövetett fegyelmi vétségnek minősül, ha:
e) nincs biztosítva a rend a sportlétesítmény területén a mérkőzés előtt, alatt és után, és főként akkor, ha:
- a nézők hangosan, diszkriminatív kifejezéseket használnak, diszkriminatív transzparenseket, feliratot tartalmazó egyéb eszközöket helyeznek ki, diszkriminatív feliratot jól látható módon tartalmazó ruhaneművel rendelkeznek;
- bemennek, vagy kísérletet tesznek arra, hogy bemenjenek a pályára; - tárgyakat dobálnak be vagy különböző pirotechnikai eszközöket használnak;
f) vendégcsapat szurkolójának cselekményei, ha az e) pont szerinti magatartások bármelyikét tanúsítja, illetve egyébként olyan kirívóan sportszerűtlenül viselkedik, hogy arról a játékvezető vagy az ellenőr a mérkőzésről szóló jelentésében említést tesz;
Módosított szöveg:
(4) Sportszervezet részéről elkövetett fegyelmi vétségnek minősül, ha:
e) nincs biztosítva a rend a sportlétesítmény területén a mérkőzés előtt, alatt és után, és főként akkor, ha:
- a nézők hangosan, faj, bőrszín, nyelv, vallás vagy etnikai hovatartozás alapján diszkriminatív kifejezéseket használnak, vagy ilyen feliratot tartalmazó eszközöket helyeznek ki, vagy ilyen feliratot jól látható módon tartalmazó ruhaneművel rendelkeznek;
- bemennek, vagy kísérletet tesznek arra, hogy bemenjenek a pályára; - tárgyakat vagy különböző pirotechnikai eszközöket dobálnak be;
f) (törölve)
Eredeti szöveg:
8. §
(9) Bárki, aki nyilvánosan becsmérel, diszkriminál vagy rossz hírbe hoz valakit rágalmazó módon faj, bőrszín, nyelv, vallás vagy etnikai hovatartozás miatt, vagy bármilyen egyéb diszkrimináló és/vagy lenéző cselekedetet követ el legalább 5 mérkőzésre szóló eltiltásban kell részesíteni. Továbbá az elkövetőt a stadionból két évre ki kell tiltani és - amennyiben a szabályzat lehetőséget biztosít - pénzbüntetésben részesíteni.
- Ha a nézők diszkrimináló szlogent hordozó transzparenst tesznek ki, vagy vétkesek bármilyen egyéb diszkrimináló és/vagy lenéző viselkedésben a mérkőzésen, akkor a klubra kötelező pénzbírságot kiszabni, és kötelezni kell a sportszervezetet a következő mérkőzés zártkapus megrendezésére. Amennyiben a nézőket nem lehet egyik vagy másik csapathoz beazonosítani, akkor a rendező sportszervezetet kell elmarasztalni.
- Amennyiben a becsmérlő, diszkrimináló, lenéző tettet labdarúgó /játékos/, szövetségi vagy sportszervezeti vezető, illetve néző követi el akkor az érintett csapattól, amennyiben azonosítható 3 büntetőpontot kell levonni. Második vétség elkövetésekor 6 büntetőpontot kell levonni, ismételt /harmadik/ elkövetés esetén a csapatot a bajnokság végén alacsonyabb osztályba kell sorolni.
Módosított szöveg:
8. §
(9) Bárki, aki nyilvánosan diszkriminál valakit rágalmazó módon faj, bőrszín, nyelv, vallás vagy etnikai hovatartozás miatt legalább 5 mérkőzésre szóló eltiltásban kell részesíteni.
(10) Ha labdarúgó /játékos/, sportszervezeti vezető, illetve nézők a (9) bekezdés szerinti viselkedést tanúsítanak vagy ilyen szlogent hordozó transzparenst tesznek ki a mérkőzésen, az alábbi szankciók alkalmazandók:
a) az első alkalommal figyelmeztetésben kell részesíteni a klubot és fel kell hívni a figyelmét a későbbi szankciók lehetőségére,
b) második esetben a klubra kötelező pénzbírságot kiszabni, amelynek mértéke ...-tól ...-ig terjed,
c) harmadik esetben kötelezni kell a sportszervezetet a következő mérkőzés zártkapus megrendezésére,
d) negyedik esetben 3 büntetőpont levonása,
e) ötödik esetben 6 büntetőpont levonása,
f) újabb vétség elkövetése esetén a csapatot a bajnokság végén alacsonyabb osztályba kell sorolni.
(11) Amennyiben a (9) bekezdés szerinti tettet szövetségi vezető követi el, abban az esetben első alkalommal figyelmeztetésben kell részesíteni, második alkalommal pénzbírsággal kell sújtani, újabb vétség elkövetése esetén meg kell fosztani a szövetségben betöltött tisztségétől.
|